(παίζει ο Claudio Arrau)
Από το '55 και μετά όλοι προσπαθούσαν να μιμηθούν τον Γκούλντ, όμως δεν τα καταφέρνανε, κυρίως γιατί ο Γκουλντ έπαιζε καλύτερα σαν τον εαυτό του από τους άλλους. Μετά το '81 τις ξαναηχογράφησε για να τους τις σπάσει ακόμα περισσότερο. Ποια είναι η καλύτερη;
To 1994 ένας Ρώσος πιτσιρικάς, 18 μόλις χρονών ηχογραφεί τις Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ και αφήνει τον κόσμο με τα σαγόνια να σέρνονται. "Η πιο ενδιαφέρουσα ηχογράφηση από τον καιρό του Γκουλντ" γράφουν οι κριτικές και μια υποψηφιότητα για το Grammy της χρονιάς εκείνης έτσι για έχουμε κάτι να μασουλάμε. Ο μικρός ονομαζόταν Konstantin Lifschitz. Στην ερμηνεία του ακούει κανείς πως έχει μελετήσει μια χαρά τους ερμηνευτές που προηγήθηκαν, όμως το προσωπικό του στίγμα είναι εμφανές. Παρακάτω σας βάζω να ακούσετε ενδεικτικά μερικές παραλλαγές:
1-23 Variatio 22. Alla Breve..mp3
1-31 Variatio 30 Quodlibet..mp3
Όπως ακούτε ο πιτσιρικάς δε χαμπαριάζει μία. Δυστυχώς, ξέρω τώρα πως πεθαίνετε να βρείτε την ηχογράφηση, αλλά με ιδιαίτερη χαιρεκακία (γιατί εγώ την έχω) θα σας πληροφορήσω πως δεν κυκλοφορεί πλεόν στο εμπόριο γιατί η DENON διέκοψε το τμήμα της κλασικής μουσικής. Ίσως να πετύχετε κανένα ξεχασμένο cd στο Amazon.
Ως επιδόρπιο, σας σερβίρω αυτό το βίντεο με την Rosalyn Tureck να παίζει την άρια με τα πιο ωραία ποικίλματα που έχω ακούσει. (Η ανάρτηση του βίντεο δεν επιτρέπεται). Πάω να σφάξω μερικές κοτούλες τώρα.
11 σχόλια:
Νομίζεις.
Αφού είμαστε κότες, ξέρουμε από αβγά και γι' αυτό ένα έχω να σου πω:
ΣΙΓΑ ΤΑ ΩΑ ο πιτσιρικάς σου!
η ηχογράφησή του (να ψάχνεις καλύτερα άλλη φορά) υπάρχει στο iTunes και σε πλείστα online σιντάδικα, αλλά σκασίλα μας.
μας κοτσάρει τη γνώμη της δημιοσιογραφικής κριτικής κάποιος που έγραψε σε σχόλιο πριν κανα-δυό αναρτήσεις ότι είναι δύσπιστος στους διθυράμβους των δημοσιοκάφρων …από εκεί να καταλάβετε…
(επιπλέον να διαβάζεις καλύτερα με ανοιχτά και τα δυο μάτια· έγραψα ότι ο Gould μου άρεσε παλιότερα, πια δε μου αρέσει).
Άντε τώρα να κάνεις καμιά ομελέτα…
Κο κο κο κο κο
Πάλι καλά που κυκλοφορεί η ηχογράφηση ακόμη να λες για να ακούσετε τίποτα να ξεστραβωθείτε, μήπως και βγάλετε κανένα αυγό της προκοπής.
Η γνώμη δεν είναι μιας οποιαδήποτε δημοσιογραφικής κριτικής σε ένα μη μουσικό περιοδικό, ούτε πουλούσε κανένα success story.
Και ξέρω μια χαρά τι σου αρέσει και γιατί γαβγίζεις. Πάω να σου μαγειρέψω κανένα κεφτεδάκι.
Τώρα κάθισα να δω τη γιαγιά. Καλά, Σουηδέ, το έχεις απωλέσει, πάει σου 'κατσε το σουφλέ και δεν ξέρεις τι λες δόλιε. Αυτά είναι τα ωραία ποικίλματα;
Έλεος!
εγώ πάλι χαίρομαι γιατί βρήκα ευκαιρία να ακούσω τις παραλάγε΄ς μου δεν είχα ακούσει πρίν.
Παντα τέτοιες δημιουργικές διαfωνίες guys.
Mahler,
μη δίνεις σημασία στο κράξιμο που πέφτει· όπως έχει πει πολύ σοφά ο Κοντογεωργίου: "η μουσική εξημερώνει τα ήθη και εξαγριώνει τους μουσικούς".
Βέβαια τον μάγερα δεν χρειάζεται να τον εξαγριώσουν άλλοι, το καταφέρνει μια χαρά και μόνος του, τρικυμία εν κρανίω ή εν προκειμένω τρικυμία εν σκούφω (sic).
Θαύμασε τεχνική υψηλής μαγειρικής· αντίστοιχης ποιότητας και προσέγγισης είναι και οι παρατηρήσεις του.
@rowlf
Λοιπόν μούργε, να ξεκαθαρίσουμε καναδυό πράγματα. Η Τούρεκ δεν κάνει τα ποικίλματα που έχει γράψει ο Μπάχ. Άκουσε το μια φορά με την παρτιτούρα. Δεν ξέρω τι ακριβώς περίμενες, αλλά είναι στιγμές που τα ποικίλματα είναι διαλεγμένα με τόση ευαισθησία, που φωτίζουν κάποια καινούρια εκφραστική δυνατότητα που της βγάζω το καπέλο. Σημειωτέον, η Τούρεκ θεωρούνταν από τις σημαντικότερες, αν όχι η σημαντικότερη ερμηνεύτρια των παραλλαγών πριν τον Γκουλντ και η μοναδική επιρροή που ο ίδιος ο Γκουλντ αναγνώρισε.
@mahler
Γιο μαν!
Όσοι παρακολούθησαν το σουηδικό βίντεο μέχρι το τέλος του ξέρουν ότι Ο WALDORF ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ!
Ξέρω ποια είναι η Tureck, αλλά αυτό που ακούω με απωθεί τόσο όσο ελάχιστες εκτελέσεις Bach το έχουν καταφέρει. Κοινώς, για μένα είναι από τα χειροτερότερα η γιαγιά… Ακούω επιτήδευση, ενδιαφέρεται για φρου-φρου κι αρώματα και χάνουμε έτσι τον ειρμό και τη συνέχεια μέσα στις περικοκλάδες της.
Ω, τι έκπληξη και τι τιμή!
Ο Rowlf με ειδοποίησε εσπευσμένα ότι ο Waldorf έκανε την εμφάνισή του! Για τους αναγνώστες που δεν τον ξέρουν, απλώς να γράψω ένα πράγμα: διαβάζετέ τον για να μαθαίνετε!
Μεγάλε Waldorf, επιτέλους. Τώρα ξεκινάν τα πανηγύρια.
Δημοσίευση σχολίου