Αυτό που με ενοχλεί στη διατύπωση της ανάρτησης είναι το ρήμα "απάντησε". Γιατί απάντησε; Είχε την ανάγκη να απαντήσει; Και γιατί να έχει την ανάγκη να απαντήσει;. Από κανέναν αιώνα δεν λείπει εν τέλει κάτι. Είναι αυτό που είναι
Έλλειπε στον 20ό αιώνα ένα αριστούργημα όπως τα Κατά Ματθαίον; Σίγουρα υπήρχαν πολλά άλλα αριστουργήματα, ακόμη και οι Μαύροι άγγελοι να μην υπήρχαν.
Ή εννοείς απάντησε υπό την αρνητική έννοια: άσπρο/ μαύρο; Τα Κατά Ματθαίον είναι θρησκευτικό έργο και οι Μαύροι Άγγελοι είναι σατανιστικό; Υπ' αυτήν την έννοια "αποστόμωσε" ίσως ήταν η καταλληλότερη επιλογή.
Κατ' αρχήν αγαπητέ μου σκύλε, δεν πρόκειται για αντιδιαστολή. Πρόκειται για διαφοροποίηση κατά γένος (θρησκευτικό) και κατά είδος (σατανιστικό). Από δω και πέρα μπορείς μόνος ελπίζω να συνάγεις τα υπόλοιπα.
Αντιγράφω από την online έκδοση του Λεξικού της Κοινής Νεοελληνικής
αντιδιαστέλλω [andiδiastélo] -ομαι Ρ (βλ. διαστέλλω) : (ιδ. για αφηρ. έννοια) την ξεχωρίζω από μια συγγενική της διαπιστώνοντας ότι είναι πολύ διαφορετική από αυτήν: Πρέπει να αντιδιαστέλλουμε την πνευματική δημιουργία από τη μίμηση.
σατανιστικός -ή -ό [satanistikós] Ε1 : που ανήκει ή αναφέρεται στο σατανισμό ή στο σατανιστή: Σατανιστικές τελετές.
Από δω και πέρα μπορείς μόνος ελπίζω να συνάγεις τα υπόλοιπα.
Είχα την ελπίδα ότι δε χρειαστεί να γράψω αναλυτικά για τους Μαύρους Άγγελους γιατί βαριέμαι να γράφω πράγματα που θεωρώ αυτονόητα.
Βλέπω το έργο ως μια μορφή θρησκευτικής μουσικής χαρακτηριστικής για τον 20ό αιώνα. Τον αιώνα που πέρασε γράφτηκαν πολλά έργα θρησκευτικής μουσικής. Για παράδειγμα τα Κατά Λουκά Πάθη του Penderecki είναι σίγουρα πιο κοντά στα Κατά Ματθαίον Πάθη του Bach. Αλλά εκεί ακριβώς είναι το θέμα: ως ιδέα για το τι είναι θρησκευτική μουσική στηρίζονται σε πρότυπα του παρελθόντος. Είναι κατά κάποιον τρόπο ersatz περιπτώσεις. Έργα όπως οι Μαύροι Άγγελοι νομίζω ότι είναι καθαρά προϊόντα του 20ού αιώνα, παρά τις αναφορές τους στο παρελθόν ως φόρμες και ως ιδέες δεν έχουν προηγούμενο.
Υπ' αυτήν την έννοια είναι μια απάντηση για το τι είναι η θρησκευτική μουσική στον 20ό αιώνα. Και ναι, σε οτιδήποτε έχει σχέση με δημιουργία και τέχνη πάντα υπάρχει η ανάγκη για τέτοιου είδους απαντήσεις. Διαφορετικά τίποτα δε θα άλλαζε ποτέ. Η διαδικασία αυτή είναι μέρος μιας παράδοσης. Κάποτε οι απαντήσεις μοιάζουν περισσότερο με μίμηση του παρελθόντος όπως πχ τα Κατά Λουκά Πάθη, κάποτε είναι κάτι καινούριο.
Στους Μαύρους Άγγελους γίνονται αναφορές σε θρησκευτικές τελετές και δοξασίες των ιθαγενών της Βόρειας και Κεντρικής Αμερικής. Tο έργο του Crumb χαρακτηρίζεται από τέτοιες επιρροές. Έχουμε μια από τις πρώτες περιπτώσεις θρησκευτικής μουσικής που μπαίνει στο σώμα της δυτικής (χριστιανοκεντρικής) παράδοσης που δεν έχει σχέση με χριστιανισμό.
20 σχόλια:
Αυτό που με ενοχλεί στη διατύπωση της ανάρτησης είναι το ρήμα "απάντησε". Γιατί απάντησε; Είχε την ανάγκη να απαντήσει; Και γιατί να έχει την ανάγκη να απαντήσει;. Από κανέναν αιώνα δεν λείπει εν τέλει κάτι. Είναι αυτό που είναι
Έλλειπε στον 20ό αιώνα ένα αριστούργημα όπως τα Κατά Ματθαίον; Σίγουρα υπήρχαν πολλά άλλα αριστουργήματα, ακόμη και οι Μαύροι άγγελοι να μην υπήρχαν.
Ή εννοείς απάντησε υπό την αρνητική έννοια: άσπρο/ μαύρο; Τα Κατά Ματθαίον είναι θρησκευτικό έργο και οι Μαύροι Άγγελοι είναι σατανιστικό; Υπ' αυτήν την έννοια "αποστόμωσε" ίσως ήταν η καταλληλότερη επιλογή.
Ένας σοφός κάποτε απάντησε ότι θ' αφήσει την ιστορία ν' αποφανθεί.
Ναι, αλλά εκείνος ήταν σοφός.
ή τουλάχιστον έτσι νόμιζε…
α, και ποιος είπε ότι είναι "σατανιστικό";
Όχι, όχι, εκείνος είναι σίγουρα σοφός.
Όσο για το "διαβολικό", αναφέρεται στο άρθρο που παρέπεμψες στη wikipedia
Ως σοφός θα έπρεπε να διαβάζει πιο προσεκτικά…
Σε λίγο ο σοφός θα μας πει ότι και η Θεία Κωμωδία είναι σατανιστική
ίσως βέβαια πριν από όλα αυτά ο σοφός θα μπορούσε να μας εξηγήσει την αντιδιαστολή θρησκευτικό-σατανιστικό
Κατ' αρχήν αγαπητέ μου σκύλε, δεν πρόκειται για αντιδιαστολή. Πρόκειται για διαφοροποίηση κατά γένος (θρησκευτικό) και κατά είδος (σατανιστικό). Από δω και πέρα μπορείς μόνος ελπίζω να συνάγεις τα υπόλοιπα.
Αντιγράφω από την online έκδοση του Λεξικού της Κοινής Νεοελληνικής
αντιδιαστέλλω [andiδiastélo] -ομαι Ρ (βλ. διαστέλλω) : (ιδ. για αφηρ. έννοια) την ξεχωρίζω από μια συγγενική της διαπιστώνοντας ότι είναι πολύ διαφορετική από αυτήν: Πρέπει να αντιδιαστέλλουμε την πνευματική δημιουργία από τη μίμηση.
σατανιστικός -ή -ό [satanistikós] Ε1 : που ανήκει ή αναφέρεται στο σατανισμό ή στο σατανιστή: Σατανιστικές τελετές.
Από δω και πέρα μπορείς μόνος ελπίζω να συνάγεις τα υπόλοιπα.
Τα Κατά Ματθαίον είναι θρησκευτικό έργο και οι Μαύροι Άγγελοι είναι σατανιστικό;
Δηλ. κατά τον σοφό θρησκευτικά, που σχετίζονται με κάποια θρησκεία, πίστη ή λατρεία νοούνται μόνον όσα είναι χριστιανικά!
Μπράβο, ούτε ο Χριστόδουλος…
Θα παραδεχτώ την λάθος επιλογή λέξεων εκ μέρους μου. Τα Κατά Ματθαίον είναι Χριστιανικό και οι Μαύροι Άγγελοι διαβολικό.
Επιμένεις πως ο 20ος αιώνας "απάντησε" μούργε;
Είχα την ελπίδα ότι δε χρειαστεί να γράψω αναλυτικά για τους Μαύρους Άγγελους γιατί βαριέμαι να γράφω πράγματα που θεωρώ αυτονόητα.
Βλέπω το έργο ως μια μορφή θρησκευτικής μουσικής χαρακτηριστικής για τον 20ό αιώνα. Τον αιώνα που πέρασε γράφτηκαν πολλά έργα θρησκευτικής μουσικής. Για παράδειγμα τα Κατά Λουκά Πάθη του Penderecki είναι σίγουρα πιο κοντά στα Κατά Ματθαίον Πάθη του Bach. Αλλά εκεί ακριβώς είναι το θέμα: ως ιδέα για το τι είναι θρησκευτική μουσική στηρίζονται σε πρότυπα του παρελθόντος. Είναι κατά κάποιον τρόπο ersatz περιπτώσεις. Έργα όπως οι Μαύροι Άγγελοι νομίζω ότι είναι καθαρά προϊόντα του 20ού αιώνα, παρά τις αναφορές τους στο παρελθόν ως φόρμες και ως ιδέες δεν έχουν προηγούμενο.
Υπ' αυτήν την έννοια είναι μια απάντηση για το τι είναι η θρησκευτική μουσική στον 20ό αιώνα. Και ναι, σε οτιδήποτε έχει σχέση με δημιουργία και τέχνη πάντα υπάρχει η ανάγκη για τέτοιου είδους απαντήσεις. Διαφορετικά τίποτα δε θα άλλαζε ποτέ. Η διαδικασία αυτή είναι μέρος μιας παράδοσης. Κάποτε οι απαντήσεις μοιάζουν περισσότερο με μίμηση του παρελθόντος όπως πχ τα Κατά Λουκά Πάθη, κάποτε είναι κάτι καινούριο.
Και επί τέλους άλλο διαβολικό, άλλο σατανικό, άλλο σατανιστικό.
Χώρια που οι Μάυροι Άγγελοι δεν είναι σατανιστικό έργο.
Στους Μαύρους Άγγελους γίνονται αναφορές σε θρησκευτικές τελετές και δοξασίες των ιθαγενών της Βόρειας και Κεντρικής Αμερικής. Tο έργο του Crumb χαρακτηρίζεται από τέτοιες επιρροές. Έχουμε μια από τις πρώτες περιπτώσεις θρησκευτικής μουσικής που μπαίνει στο σώμα της δυτικής (χριστιανοκεντρικής) παράδοσης που δεν έχει σχέση με χριστιανισμό.
Άλλη φορά πάντως δε ξανακάθομαι να εξηγώ.
Σε ενέπνευσα πάλι
Δημοσίευση σχολίου