Music: Perception & Probability

Once a musical style has become part of the habit responses of composers, performers, and practiced listeners it may be regarded as a complex system of probabilities. … Out of such internalized  probability systems arise the expectations—the tendencies—upon which musical meaning is built. … The probability relationships embodied in a particular musical style together with the various modes of mental behavior involved in the perception and understanding of the materials of the style constitute the norms of the style.

(…to be continued)

2 σχόλια:

Waldorf είπε...

Όταν ένα στυλ αρχίζει και διδάσκεται στο ωδείο, τότε είναι ήδη νεκρό.

Rowlf είπε...

Πάντως στα ελληνικά ωδεία (αλλά συχνά και παραπάνω) κείμενα όπως αυτό ακούγονται σαν να πρόκειται για επιστημονική φαντασία, τελείως εξωγήινα.

Οι φράσεις της ανάρτησης γράφτηκαν πριν από μισό αιώνα και βάλε, το 1957. Τι συμπεράσματα να βγάλουμε; Ήταν ο Meyer πολύ μπροστά από την εποχή του ή τα θεωρητικά στην Ελλάδα βρίσκονται αλλού;