Έπεσα κατά τύχη χθες στο συγκεκριμένο βίντεο. Είχα ακούσει διάφορες ιστορίες για την ιδιαίτερη τεχνική διεύθυνσης του Στραβίνσκυ. Περισσότερη εντύπωση όμως μου έκανε η στάση του σώματός του. Θα πρέπει να ήταν ιδιαίτερη εμπειρία να τον ακούει κανείς να διευθύνει τα έργα του.
Update:
Επειδή φαίνεται πως σε όλους άρεσε πολύ, στο παρακάτω βίντεο ολόκληρο το Πουλί της Φωτιάς, από έναν πολύ νεότερο Στραβίνσκυ, με μία ιαπωνική ορχήστρα. Αργότερα το βράδυ θα σας πω ακριβώς ποια ορχήστρα και από πού είναι η ηχογράφηση:
Παλικάρια, μη μου πολυκουνιέστε, εγώ το 'γραψα, ξέρω όλα τα μυστικά αυτής της μουσικής. Βρίσκω εκπληκτικό ότι πάνω από όλα τον ενδιαφέρει να δώσει στους μουσικούς με όσο καθαρότερο τρόπο τη δομή του έργου (ίσως γιατί κανείς άλλος δεν την καταλαβαίνει τόσο καλά), τα υπόλοιπα σου λέει τα βρίσκετε και μόνοι σας.
Υπάρχει μια κασετίνα, νομίζω της Sony, με όλες τις ηχογραφήσεις των έργων του που διηύθυνε ο ίδιος, αναζητήστε την. Στο τελευταίο CD υπάρχουν σα bonus αποσπάσματα από πρόβες με τις διορθώσεις που κάνει. Θυμάμαι σε μια φάση διορθώνει ένα κόρνο που παίζει μια λάθος νότα την οποία ακούει μόνο ο ίδιος μέσα στον πανζουρλισμό ενός ορχηστρικού tutti, το ξανακάνουν κι ο κορνίστας πάλι το ίδιο, τρίτη φορά και πάλι το ίδιο. Νευριάζει ο Στραβίνσκι και αρχίζει να τα ψάλλει στον κόρνο. "Μα", του λέει ο κορνίστας, "μαέστρο, δεν κάνω λάθος, αυτό γράφει". Σηκώνεται του δείχνει την πάρτα. "Λάθος" επιμένει ο Στραβίνσκι "η πάρτα είναι λάθος, εγώ το έγραψα, ξέρω τι είναι σωστό και τι είναι λάθος" και του δείχνει το full score.
Το ακούω ξανά. Από τις λίγες φορές που γίνεται αντιληπτό με απλή ακρόαση ότι το βασικό σχήμα, αυτό το βηματικό κυκλικό μοτίβο υπάρχει συνέχεια (πρώτα σε τέταρτα, μετά σε μισά κτλ). Όλη η μουσική χτίζεται πάνω από αυτό, προκύπτει από αυτό, όλα τα υπόλοιπα είναι διανθισμοί αυτού του μυστικού οστινάτο. Αυτό τους δείχνει.
6 σχόλια:
"Πάτωμα, παράθυρο, πόρτα, ταβάνι".
Έτσι μάθαινα πιτσιρικάς στο ωδείο τα τέσσερα τέταρτα :-)
ΧΑ χα χα χα χα χα χα χα χα! Υπέροχο. Πρώτη φορά ακούω κάτι τέτοιο. Ξέρεις κι άλλα τέτοια;
Στραβίνσκυ: "πόντιουμ, βιολιά, τσέλα, φώτα!" :-D
Μπα, που να θυμάμαι άλλα...
Το στιλ του μοιάζει να είναι:
Παλικάρια, μη μου πολυκουνιέστε, εγώ το 'γραψα, ξέρω όλα τα μυστικά αυτής της μουσικής. Βρίσκω εκπληκτικό ότι πάνω από όλα τον ενδιαφέρει να δώσει στους μουσικούς με όσο καθαρότερο τρόπο τη δομή του έργου (ίσως γιατί κανείς άλλος δεν την καταλαβαίνει τόσο καλά), τα υπόλοιπα σου λέει τα βρίσκετε και μόνοι σας.
Υπάρχει μια κασετίνα, νομίζω της Sony, με όλες τις ηχογραφήσεις των έργων του που διηύθυνε ο ίδιος, αναζητήστε την. Στο τελευταίο CD υπάρχουν σα bonus αποσπάσματα από πρόβες με τις διορθώσεις που κάνει. Θυμάμαι σε μια φάση διορθώνει ένα κόρνο που παίζει μια λάθος νότα την οποία ακούει μόνο ο ίδιος μέσα στον πανζουρλισμό ενός ορχηστρικού tutti, το ξανακάνουν κι ο κορνίστας πάλι το ίδιο, τρίτη φορά και πάλι το ίδιο. Νευριάζει ο Στραβίνσκι και αρχίζει να τα ψάλλει στον κόρνο. "Μα", του λέει ο κορνίστας, "μαέστρο, δεν κάνω λάθος, αυτό γράφει". Σηκώνεται του δείχνει την πάρτα. "Λάθος" επιμένει ο Στραβίνσκι "η πάρτα είναι λάθος, εγώ το έγραψα, ξέρω τι είναι σωστό και τι είναι λάθος" και του δείχνει το full score.
Το ακούω ξανά. Από τις λίγες φορές που γίνεται αντιληπτό με απλή ακρόαση ότι το βασικό σχήμα, αυτό το βηματικό κυκλικό μοτίβο υπάρχει συνέχεια (πρώτα σε τέταρτα, μετά σε μισά κτλ). Όλη η μουσική χτίζεται πάνω από αυτό, προκύπτει από αυτό, όλα τα υπόλοιπα είναι διανθισμοί αυτού του μυστικού οστινάτο. Αυτό τους δείχνει.
Υπάρχουν και πολλά άλλα βίντεο στο youtube με τον Στραβίνσκυ. Θα ανεβάσω κάποια από αυτά, νομίζω θα έχει ενδιαφέρον να τα σχολιάσουμε.
Δημοσίευση σχολίου